fredag 26 september 2008

Neiti Neitokainen






Då har man varit och hälsat på Neiti igen =). Här är några bilder på hon när hon är nästan 6 veckor =)

















söndag 14 september 2008

Får vi lov att presentera =)

Spectrolite´s Points On Back

alias Neiti




Som sagt var vi igår till Nurmo och hälsade på Neiti. Hon hade växt otroligt mycket på två veckor sen jag såg henne sist. Vi hade med oss båda hundarna till Nurmo. Ressu går inte att lämna ensam hemma och Poitsu nyopererad så dom fick följa med i burarna. Ressu var ju nöjd bara han fick vara med =). Poitsu mår bra igen och ger på som en blådåre hemma. Nu ligger han dock vid mina fötter då Ressu är ute och röjer älgpass med husse.

På fredagen efter vi kommit hem från kliniken.

Måste nog säga att han var väldigt tam den dagen =)





Nu är det då lite mindre än fyra veckor tills Neiti flyttar hem. Gissa om det kommer att bli fyra långa veckor =/. Så småningom kommer oxå hemsidan att bli uppdaterad med mera info om vår lilla tös. Men tillsvidare får ni ta tillgodo med detta =) Lägger in några fler bilder av henne.




Handen är fortfarande svullen och sjuk, så får se nu hur det går... Men ska försöka slippa till en doktor imorgon så får vi se vad doktorn säger...
Nu ska Poitsu och matte bege sej på en promenad.

Ha det så bra =)

fredag 12 september 2008

Från det ena till det andra...

Har börjat jobba igen. Går sådär. Handen blir ju inte direkt bättre av att bli ansträngd, men inte vet jag om mitt huvud klarar av att vara sjukskriven till januari heller...

Imorgon ska Poitsu nu då kastreras. Som tur är så har jag flera dagar ledigt så jag kan vara hemma med honom. Även Ressu ska genomgå en "kastrering" i vinter (eftersom Ressu inte har nån av sina testiklar så blir det en något större operation).

På lördagen bär det av till Nurmo för att kolla in vår valp och även vika in och kika på jaccuzin som vi funderat på att köpa. Mera info om valpen dyker nog så småningom upp på hemsidan ;)

Igår (nää, förresten det blir i förrgår) så målade jag garaget första varvet. Helt otroligt vad något kan ändra bara för att det kommer lite färg på väggarna :D

Annars rullar väl allt på i samma banor. Har lite börjat fundera på hur jag ska göra med agilityn men det löser väl sej. Det blir nog bättre när vi får en gräsmatta hemma och byggt egna hinder, då ska det tränas till lust och leda :D

Älgjakten närmar sej och jag borde väl lägga extraljus på min bil. Såg en tjur i tisdags när jag körde hem. Ståtliga djur, men vill helst inte se dem på så nära håll :/

Nu ska jag bara orka 3,5 timmar till så får jag fara hem en vända sen bär det av till kliniken med Poitsu.

Ha en bra dag och en superhelg :)

onsdag 20 augusti 2008

Valpar, tävlingar, bygge mm

Borde ta mej i kragen och uppdatera bloggen lite oftare, men kan ju skylla på att det är så tungt att skriva med en hand!





I söndags var det agilitytävlingar i Seinäjoki. Där placera sej Ressu med Nina som förare 3a. Tyvärr ingen felfria bana då han rev oxern men annars en superfin och snabb bana. Bilder finns att ses HÄR





I lördags föddes valparna. 2 hanar och 4 tikar. Dom blev tyvärr födda lite för tidigt så nu är det bara att hålla tummarna att alla hålls vid liv. Nästa helg bär det av för att se dom små sötnosarna. Efter det kommer tiden att stå stilla. Kommer att kännas som en evighet före man får hämta hem valpen =).





Bygget framskrider även det. Nu har vi smått börjat elda i pannan. Träpanelen på framsidan börjar vara på plats. Imorgon kommer (eller på fredag morgon egentligen) så har vi garagedörren hemma =).

Ha en fortsatt bra vecka!






tisdag 5 augusti 2008

Ett och annat har hänt

En tid sen jag sist uppdaterade bloggen!

Var ska man börja?

Nåjaa, Ressu var i Vörå och tävlade i förra helgen. Gick sådär. Men med mera träning så kanske dom börjar förstå varandra bättre. Ressu är ju van vid min stil och Nina har en helt annan stil att föra. Men nog ska det reda ut sej =).

Var igår på magnetröntgen. Väntar nu på svar från VCS. Jag blir ganska konfundersam med vad dom egentligen sysslar med. Först skulle ju plåtarna skickas till Tammerfors och sen så ringer dom från Magnetti och säger dom har fått en remiss från VCS. Hmm... jag vet ingenting. Börjar bli frustrerad då inget händer...

Tillbyggnaden framskrider... Har fått in alla fönster och även en dörr. Idag har strömgubbarna börjat dra rören som ledningarna ska gå i. Dessutom passade rörgubbarna på att komma samtidigt som strömgubbarna så här var cirkus imorse. Så nu har vi då även pannan och vattentanken inne =).



Farstu, hall och garage-delen

Vattentanken vår

Vår nya vedpanna

fredag 25 juli 2008

Sjukhus, valpar mm

Jahaps i onsdags ringde dom från VKS och ville ha mej tillbaka dit för att ta nya röntgenbilder (nästan 3 veckor efter olyckshändelsen). Dom hade då hittat två ben som flyttat på sej i handen. Så nu har röntgenplåtarna blivit sända till Tammerfors så nu är det bara att vänta på om man blir opererad eller inte =(.

Fick i tisdags höra att Tara har varit på ultraljud och hon är dräktig =) =) =). Så nu är det bara att vänta och hålla tummarna =). Så v.34 blir valparna födda.
I onsdags var jag och hundarna en vända till morsans och hälsa på. Så passade på att ta några nya bilder =)






Poitsu, Ressu, Haamu & Tykki

Tykki, Haamu, Ressu & Poitsu


Tykki & Poitsu (Stor & Liten)

tisdag 15 juli 2008

Ett och annat

Jaa, nog visste jag att Ressu älskar sin frisbee, men inte trodde jag att han skulle springa så att han nästan stupar. Så var iallafall fallet med honom igår. Men jag har ju alltid sagt att bluemerle har bara en hjärncell och den är dessutom enkelriktad!

Har börjat jobba igen. Går sådär, men kyllä se siitä.

Bygget går framåt det med. Idag har dom börjat mura så när jag åkte på jobb så såg man redan en skorsten =).

Mina planer att åka norröver för att vara där nån dag gick i stöpet då arbetsschemat ändrades... Nästa lediga dag har jag nu den 29.7 och det är den enda helt lediga dag jag har på resten av månaden.

lördag 5 juli 2008

En vända till akuten!

Igår kväll var olyckan framme och jag hamnade ett varv till akuten. Inga större skador sist och slutligen men ska hålla mej lugn nu en vecka framåt. Mjukvävnadsskada i handled och tumme och kanske en hårfin spricka i tummen.

torsdag 3 juli 2008

Tankar idag!

Ännu inget svar från kennelklubben ang. Ressus röntgenbilder. Nu har det gått lite över tre veckor, men blev ju nog varnad att det är ju inte världens snabbaste process.

Idag fick jag då äntligen tagit mej i kragen och trimmat hundarna. Så nu är dom vackra vovvar igen =).

Vecka 30 borde vi få veta hur det blir med valpandet. Håller tummar å tår att det går vägen.

Ännu imorgon ska man orka ett nattskift så har jag ledigt fram till måndag. Ska bli skönt att få vara borta från jobbet nån dag. Börjar smaka trä att vara på jobb nu igen.

tisdag 1 juli 2008

Diverse funderingar

Igår var då bilen in på service. Fick den fixad samma dag som tur är. Felet var att när underredsbehandlingen blev gjord så hade dom antagligen stött till en slang som går till turbon så turbon var så gott som ur funktion. Vilket då ledde till att bilen kändes som en halvdöd skölpadda när man körde. Men nu har jag min gamla vanlig pålle tillbaka.

Igår fick jag dessutom höra att man blivit "radiokändis", dom som hörde x3m igår på förmiddagen vet vad det är frågan om =D.

Tillbyggnaden frmaskrider oxå... Sambo håller på att lägga in styrox som bäst, så snart blir det att gjuta golvet.

söndag 29 juni 2008

Kalas och besöksresa

Igår bar det iväg på 50-års kalas. Där träffade man en hel del släkt som man inte har sett på länge. Roligt att träffa vissa och vissa hade man klarat sej bra utan att träffa på många år till =).

Min sambo bestämde sej sist och slutligen att han skulle komma med vilket jag var jättetacksam för.

Vi passade dessutom på att fara och hälsa en av mina (våra är det nog hädanefter) bättre vänner. Hon hade dessutom skaffat valp för några veckor sen så det var jätteskoj att se hur mycket hon växt sen man såg henne på Vöråtävlingarna i början av juni.

Så passade vi även på att ta en vända via Pedersöre för att kolla in några byggen.

På vägen hem så vände vi in och hälsa på sambos bror och hans flickvän.



Så för att summera gårdagen så var man mest på resande fot!



Idag har man dock ledigt, ska njuta av en ledig dag. Dock försöka reda upp lite hemma typ lägga igång några tvättmaskiner och städa upp lite. Dessutom borde jag ta mej i kragen och "trimma" hundarna =S







Tillbyggnaden framskrider sakta men säkert. Sambo håller som bäst på att klättra på taket och spänna fast plastet.



Ha en bra dag =)

fredag 27 juni 2008

Fredagen 27 juni 2008

Nu har man då kommit in i bloggarens värld! Denna blogg kommer mest att handla om vad som pågår i mina hundars och mitt liv för tillfället. =)



Igår fick jag äntligen tillbaka bilen från underredsbehandlingen bara för att genast få ringa servicen i Vasa. Då jag skulle fara från firman som fixat underredsbehandlingen så var bilen lika pigg som en halvdöd skölpadda. Vet inte vad dom på firman har gjort åt min bil men kan ju säga att jag är sådär måttligt uppjagade på dom för tillfället. Detta måste vara det absolut sämsta tillfället för mej att vara utan bil! Har extremt mycket på jobbet och annars i behov av bil!



Nåja, på måndag fick jag tid till snabbservicen så då är jag väl utan bil i nån vecka igen. Suck!


editering 15.45
Denna dag blir bara bättre... Kommer på jobb och det första jag hör är att en ska sluta. Underbemanade är vi från förr. Så gissa vem som snart bor på jobbet...