torsdag 23 juli 2009

Uleåborg utställning och match show i Jeppis!

Förra helgen var man då på 2 dagars internationell uställning i Uleåborg. Med på resan var då jag, sambo, våra tre hundar samt min mamma och hennes yngsta sheltie Haamu. Dock var det bara Neiti och Haamu som ställdes ut. Vi bodde på ett ställe som heter Kempele camping! Dock inget ställe att rekommendera! Dyrt och fallfärdigt. Se bilder från "parhuset" (läs barack) HÄR! Nåväl, man vet ju till nästa gång att inte boka på samma ställe.

På lördagen så började Haamu med ERI (utmärkt) men ingen placering. Samma med Neiti, ERI och ingen placering.
På söndagen fick Haamu EH (mycket god) och placerade sej trea i sin klass.
Neiti fick ERI och placerade sej fyra!

I tisdags var Neiti, Ressu, jag, Lotta & Shakira på match show till Jakobstad. Neiti uppförde sej illa i första bedömningen, men gick som en ängel efter det. Och så vann hon bästa blåa valp och blev dessutom BIS 2a (blå). Ressu fick ett rött band men placerade sej inte i gruppen. Shakira fick ett blått band och placerade sej inte heller.
Det var många hundar med och det var över 30st i både Neitis och Ressus klasser. Dock träffade man ju väldigt mycket bekanta som man inte har sett på länge. Vilket var trevligt.

Neiti har oxå varit på sin första anlagsträning. Hon gick betydligt bättre än vad jag hade trott.

Bifogar några bilder från helgen!




Neiti i ringen på söndag


Neiti i rörelse


Pojkarna fick oxå varsin rosett av oss



Neiti med sina 2 rosetter!



Neiti blev bästa blåa valp och Best In Show 2a (blå) i Jeppis




Husse lovade Neiti Magnumglass om hon fick ERI oxå på söndagen. Och man måste ju hålla vad man lovar =D


tisdag 7 juli 2009

Borde uppdatera oftare!

Jag borde verkligen ta mej i kragen och uppdatera lite oftare min blogg...

Nåjaa, var ska jag börja. Om en och en halv vecka åker vi till Uleåborg på hundutställning, både lördag och söndag. Neiti och Haamu skall ställas ut. Får se hur det går...

Nu är resan till Åland bokad. Det blir fyra dagar på Åland, måste ta igen dom dagar man missade ifjol =D. Kommer att bo i en stockstuga i Eckerö med sambo, mamma och tre hundar! Poitsu får vara med "moffa" under tiden. Han avskyr ju ändå att åka bil...

Nu är det bara typ en månad kvar tills jag blir opererad. Hoppas det reder sej efter det. Men har inga större förhoppningar...

tisdag 2 juni 2009

Träningar, tävlingar och utställningar!

Nu har jag på allvar börjat fundera på att starta Ressu officiellt i lydnad i höst. Har en hel del som måste finslipas ännu, men om han fortsätter i samma takt som han nu går så ser jag inga problem att han ska vara startklar till hösten. Men man vet ju aldrig! Poitsu är fortfarande samma hopplösa fall. Han tycker det är skittråkigt då det inte är hinder inblandade =/
Neiti och husse går oxå framåt i träningen. Bifogar några bilder nedan från träningen!

Neiti har oxå varit på sin första utställning i juniorklass och fick MG3. Domaren tyckte hon var lös i sina rörelser ännu men ändå väldigt lovande. Nu kommande helg så har vi nästa utställning i Tuuri. Har både ett och annat att tänka på då jag visar henne då. Men man lär ju sej med tiden =).

Nu börjar bastun vara klar. Endast kaminen ska muras fast och bastulaveskydd som ska appliceras så då blir det att bada bastu =)















söndag 17 maj 2009

Neitis första utställning!

Igår var det då väckning 04.30. Sen bar det av med alla hundarna mot Jakobstad. Poitsu och Ressu fick vara hos pappa sålänge Neiti, matte, husse och "mumma" var på utställningen.

Vi kom till utställningsplatsen i god tid, tack och lov. Fick parkera när så det var inga långa vägar man behövde släpa packningen. Efter att ha anmält sej så kollade vi genast hur många hundar som fanns i Neitis klass. Visste från förr att det var 24st Cockerspaniels anmälda. Så hade ju tänkt att ungefär en 1-2 valpar kan det ju då vara. Dom våran förvåning när det var 4st tikvalpar =O. Som domare för cockrarna var Jukka Kuusisto.

Var nog väldigt nervös hur Neiti skulle bete sej i ringen speciellt då vi var sist i ledet. Men än en gång överraskade Neiti mej. Stod som en ängel och betedde sej väl oxå på bordet. Endast mot slutet efter vår individuella bedömning så när jag skulle ställa henne med dom andra valparna började hon trilskas lite och ville inte riktigt gärna stå som hon skulle.
Domaren måste ändå ha sett något han gillade för han placerade henne som 2a och dessutom fick hon Hp (hederspris). Så jag var jätteglad och nöjd med damen =)


lördag 9 maj 2009

Match Show!

Idag ordnades det Match Show i Korsnäs! Hade till en början inte tänkt delta, men så likväl ringde jag sambo så han fick komma över med Neiti & Ressu.

Ressu fick ett rött band och placerade sej 3a. Domare var Heidi Troberg.
Han har tydligen ännu inte återhämtat sej från Vasa då domaren där skrämde slag på han på bordet då hon kom bakifrån och tog tag i Ressu. Gissa om han höll på att flyga i taket. Efter det vägrade han gå nära domaren. Idag gick han hela tiden och sneglade på domaren och var väldigt ovillig då hon kom nära. Men det är väl bara att försöka träna...

Med Neiti däremot gick det bättre. Första varvet i ringen så var hon lite ovillig. Kan bero på att jag tog henne nästan direkt ut ur bilen då det regnade. Men hon fick ändå ett rött band.

Sedan så vann hon röda ringen och gick därmed vidare till Best In Show (BIS). Domaren var Heidi Troberg

I BIS-ringen så var det då 6 hundar. En boxer valp (bästa blåa valp), en Flatt (bästa röda stora hund), en Nova Scotia (bästa blåa stora), en sheltie (bästa röda småhund) och om jag inte missminner mej så var det en Bichon Havanna som blev bästa blåa småhund och så var det ju Neiti förståss som blev bästa röda valp. BIS 4a blev Boxern, BIS 3a blev Nova Scotian, BIS 2a blev flatten och BIS 1a blev Neiti! Domarena var Heidi Troberg och Birgitta Strömman.


torsdag 7 maj 2009

Hundklubbar, kurser, utställningar, bygge och mycket annat!

En hel del har hänt sedan jag bloggade sist.

Neiti har varit på två Match Shows. En i Kvevlax var hon blev 4de bästa röda valp! Och så även en i Vasa var hon fick ett rött band. Dock har hennes beteende i ringen blivit betydligt bättre sen Kurikka. I Vasa uppförde hon sej väldigt väl förutom då vi var inne andra gången och domaren skulle välja ut dom hon skulle placera. Då tyckte Neiti det blev tråkigt att stå och vänta. Men på sätt och vis förstår jag henne. Vem skulle vilja stå fint med matte som håller i skinnet i 10-15min?

En ny hundklubb har bildats som undersektion till VKR.... Kustens hundklubb KHK - Rannikon koirakerho RKK. Var jag sitter med i styrelesen som sekreterare. På lördag kommer vi att "officiellt" påbörja vår verksamhet med en Match Show. Sedan på tisdag har vi Öppet hus vid sandtaget var folk får komma och bekanta sej med klubben och träningarna. Vasabladet har gjort en artikel om oss. Sydin med. Hittills har jag bara hört positivt om vår nya klubb =)

Neiti har fått sin första utställningstrimning... Ska 16.05 till Jakobstad på hennes allra första utställning. Dock är hon bara i valpklass då, men helgen efter så beger vi oss till Rauma och då är hon redan junior.
Mattes dåliga tävlingsnerver börjar redan göra sej påminda. Vad har jag gett mej in på? Nog vore det ju mycket bättre att vara hemma istället för att åka ända till Jakobstad för att förgås av nervositet =/. Nåja, kanske det nu inte är fullt så farligt... men nästan.

Nu har vi provat vår jaccuzi. Helt underbar! Värt varenda penni (cent heter det väl nuförtiden).

Bastun är nästan klar. Enbart laven kvar nu och så ska ju även dörren och kamin sättas in =).
Badrummet klart sånär som på dom förbenade listerna. Nya farstun har fått sin trappa osv... Sambo har varit riktigt aktiv här med byggandet!

Jag har nu gått ringfunktionärkursen. Äntligen efter att ha funderat på detta i många år! Har även varit och tränat första gången i Vasa. Kom snabbt underfund med att jag kommer att bli ringsekreterare =).
Även hygienpasset är nu fixat =). Har varit riktigt aktiv med kursandet detta år!

Nu har jag då äntligen fått tid till Tammerfors! Det blev den 25 maj! Grattis till mej! Har ingen större lust att fira min födelsedag på sjukhuset! Men vad kan man!





Före trimning



Efter trimning



(klicka på artikeln så blir den större)
VBL 30 april -09. Notera den fina bilden journalisten tog =O



Sydin 7 maj -09. Notera vilken fin bild sambo tog vid samma tillfälle ;)

måndag 30 mars 2009

Helgen som varit

Har hunnit med en hel del denna helg!

På fredagskvällen var sambo och jag nere vid villan med hundarna. Grillade korv och hade det mysigt. Hundarna tyckte det var alla tiders... Först springa och jaga varandra och sen korvservering! =)

På lördagen drog jag lydnadsträningarna för andra gången här i Korsnäs. Neiti och husse deltog oxå. Bra för Neiti att få lite socialträning och att hon märker att man måste oxå lyda husse =).

På söndagen bar det av till Neitis uppfödare. Var hon hade uppfödningsträff (för cockerspanielna). Alla utom två var på plats.
Jätteroligt att se Neitis syskon och att se hur olika dom är i utseendet och likheterna i beteenden.
Neiti uppförde sej väldigt väl. Matte blev nästan lite imponerad av henne igen. =) Nu börjar man nästan tro det ska bli en hund av henne oxå =D.

Bifogar några foton från helgen. Mera finns att se på hemsidan







tisdag 17 mars 2009

Tisdag 17 mars!

Idag har det varit vackert väder så passade på att vara ner till "västanpåsidan".... Kameran hade jag såklart med mej och en och annan ny bild blev det =D.

Annars börjar nya hallen och farstun bli klart. Exakt 9 lister kvar så är vi klara med det... Pust! Listarbete är nog det värsta som finns, tror jag...

På lördag dra vi igång vardagslydnaden i Korsnäs, Lotta och jag. Får se hur många som dyker upp och hur länge intresset finns kvar hos deltagarna...




Heeej, det där var min pinne...


Du kan inte ta mej...


Du långöra... JAG bestämmer!


Haha, jag är snabbare än dej...



Neiti - Iih, usch när tvättade du tänderna senast?

tisdag 10 mars 2009

Hundarna har varit på Match-show!

I söndags fyllde min mamma och samma dag var det Match-show i Kurikka så vi slog två flugor i en smäll =).

Tyvärr blev det ett evigt stressas då alla våra hundars ringar krockade. Neiti och Poitsu var inne samtidigt och då Neiti kom ur ringen fick jag kuta in med Ressu i hans ring. Pust!

Nåjaa, till resultaten:
Poitsu uppförde sej som en gris med "momma" och han fick ett blått band, placerade sej inte vidare i blåa ringen.
Ressu fick ett rött band, men placerade sej inte han heller i röda ringen...
Neiti visste inte riktigt vad hon skulle göra men när hon äntligen fick göra något efter nästan en timmes väntan så studsade hon mera än vad hon gick... =) Blått band åt henne oxå. Hon blev dock visad av "momma" i blåa ringen då matte var inne med Ressu samtidigt i röda ringen... Och då uppförde sej damen jättebra. Och placerade sej 2a i gruppen.

Är jättenöjd med resultaten då det var hiskeligt mycket hundar på plats. Enbart i Neitis klass var det 59st. Nästan samma mängd i Poitsu & Ressus klass!







torsdag 5 mars 2009

1 år sedan!



Idag är det 1 år sedan Mats & jag förlovade oss! Och innan nån frågar så nej, bröllop är ännu inte inplanerat ;).

Idag fyller även min älskling år!

Nu ska jag återgå till att fixa det sista innan gästerna kommer!

måndag 2 mars 2009

Ryggont!

Jahaps!

Blev ingen Match-show i söndags. På lördag eftermiddag tränade jag med Neiti, hade just böjt mej ner för att ge henne godis och när jag skulle räta upp mej smällde det till i ryggen. Sedan dess kan man inte gå rakt.

Nu några dagar senare börjar detta stillavarande ta på nerverna. Men kanske detta är ett utmärkt tillfälle att sluta röka och dricka kaffe? Sedan lördag 16.00 har jag bara rökt en cigg och druckit två kaffekoppar...

Nu ska jag återgå till viloläge =/

torsdag 26 februari 2009

Ett och annat har hänt!

Har varit på uppfödarkurs i Vasa i början av februari. Fick godkänt och har nu börjat fundera på kennelnamn.



Tillbyggnaden framskrider. Nu börjar man se hur slutresultatet blir =).

Hundarna mår bra. Neiti växer är nu runt 35cm och snart 7 månader. Ska på söndagen till Vasa med hundarna på match-show. Hoppas dom kan uppföra sej. Är ju en tid sen dom socialtränades sist =/...

måndag 26 januari 2009

Fyra hundar!

I helgen har vi haft fyra hundar under vårat tak. 3 shelties och en cocker. Mao så har vi haft en extra sheltie här.

Ressu är nu nästan helt återställd efter operation. Han har fått vara med ner till sommarstugan för att göra av med all överloppsenergi han har samlat på sej sen operationen.

Bifogar några bilder från sommarstugan!










lördag 17 januari 2009

Äntligen över!

Ressus operation gick bra. Båda stenarna hittades och avlägsnades. Ressu mår förvånansvärt bra idag. Pigg och alert skulle helst vilja busa med dom två andra. Försöker dock hålla tillbaka med honom lite. Han fick värkmedicin som han ska få i några dagar och så fick han även antibiotika för 10 dagar.

Vill tacka alla som tänkte på oss igår, det hjälpte :D.