tisdag 18 maj 2010

Hundutställningar, Matchshower och en hel del annat

Efter Vasa hundutställningen låg Kiira i hårdträning. Och resultatet lät sej inte vänta =) Den 8.5 var vi på hennes första riktiga utställning i Björneborg och damen uppförde sej fint och fick kvalitetsbedömningen Mycket God. Hon är ännu lite trång i sina rörelser men det är tycker jag förlåtligt på en så ung hund. Bedömningen finns att läsas på hemsidan

Neiti var den 16.5 på sin första specialutställning för spaniels och hon fick kvalitetsbedömningen Mycket God och placerade sej trea. Bedömningen finns att läsa på hemsidan

Torsdagen den 13 maj hade vi Matchshow (Inofficiella utställning) här i Korsnäs. Mats hade heldagsjobb med att ställa ut både Ressu coh Neiti. Dock gick det bra för dem =). Vi börjar med Ressu som hade sina unga handler Mathias (8år) i Barn & Juniorklassen. De gjorde en fin uppvisning och placerade sej som 2a. Grattis Mathias och Ressu! =)
Sen blev det jakthundarnas tur. Där ställde Mats och Neiti upp och placerade sej som röd 4a. Grattis!
Efter det var det dags för små hundarna. Där ställde Mats upp med både Ressu och Neiti. Dock höll det på att köra ihop sej då alla hundarna skulle in samtidigt. Tack Kenneth för att du hoppa in som reservhandler under tiden =). Nåväl, Mats och Neiti placerade sej som Blå 3a. Grattis, bra gjort med tanke på att Neiti vid det laget började vara jättetrött. Mats och Ressu vann småhundarna med ett rött band och så blev det att gå in i BIS (Best In Show) ringen med Ressu. Där placerade de sej som BIS 4a. Stort grattis, snygg gjort!
Matte tyckte även att Poitsu för en gångs skull skulle få vara med på ett hörn så de ställde upp i Trix och Talang klassen och blev 3a. Poitsu var jätteglad att få vara med och göra något (ett litet avbrott i pensionärslivet) =D.

Examen gick förvånantsvärt bra. Endast 2,5 poängs bortfall (bara pga att jag för en gångs skull inte läste tillräckligt noggrant, slarvmaja!) Men tar nu nya tag och kämpar vidare med bokföring.

Så har vi även hunnit vara norröver i lördags. Först på listan stod villan och simning med hundarna. Vet inte vem av Ressu och Neiti som var mera överlycklig att få vara och simma. Poitsu och Kiira föredrog att vada denna gång. Detta var ju dessutom Kiiras första bekantskap med vatten. Lite äckligt var det väl till en början men sen gick det ju bra att plaska omkring (bara det inte steg så högt att det börja ta under magen =D ). Men nog blir hon väl snart lika vattentokig som alla de andra.
Efter det stod det förlovningskaffe på agendan. Min kära morbror (den yngsta) har förlovat sej! Stort grattis till Matti och Eija!
Efter det var det att styra kosan mot Jakobstad var vi träffade en del bekanta =). Dessutom hälsade vi på G. och hennes 4 hundar. Det gick långt över förväntan. Nästa gång kanske de vågar (orkar?) leka lite mera. Och sist ut så var M. längesen sist och nog var det roligt att träffa honom. Mycket hade vi att diskutera och som vanligt rusade tiden bara iväg.

Lägger in några bilder från olika evenemang. Bilderna av Kiira är tagna i Björneborg på utställningen (fotograf Sirpa Saari).
Sedan är det en bild av hundarna efter Matchshowen i Korsnäs.
Och sist en bild av Neiti



Foto: Sirpa Saari

Foto: Sirpa Saari






söndag 25 april 2010

Utställning, skola, träning och alldeles för lite tid

Nu är årets första utställning avklarad, samt även Kiiras utställningsdebut. Detta med varierande resultat...
För Kiira så var det lördag som gällde. Efter att det hade varit andra gången domarbyte på henne så hamnade hon på Gunnel Holms bord. Detta var ju då inget vidare. Men träning ger färdighet. Eftersom jag fortfarande inte kan gå rent eller ens fundera på att småspringa så hade ju Kiira en reservhandler i form av min mamma (dessa två har tränat en gång på en Matchs show i början av april). Kiira tyckte det var jätteläskigt att gå i ringen speciellt då hunden bakom med dess förare kom fast i rumpan på Kiira då var det kört... Kiira vägrade gå, ville inte alls vara med mera. Vi får hoppas på att alla spöken hon nu har är som bortblåsta då vi ska på nästa utställning. Som tur är så är den utomhus. Bedömningen var heller inte mycket att hurra för men så panikslagen som hunden var så förstår jag ändå allt som där står... Förutom att hon skulle vara tjock. Det är hon ju inte. Kan inte ens förstå varifrån det kom. Men det är ju bara en domares åsikt.
Vi tar nya tag till Björneborg och tränar mera intensivt fram tills dess. Fy fabian vad det stör mej då jag fortfarande inte kan gå...

För Neitis del gick det betydligt bättre hon fick ett rött band (Mycket god) och uppförde sej väldigt väl med husse i ringen. Inga nyheter på hennes bedömning heller. Hon behöver mera tid på sej att utvecklas.

Har även tillbringat en stor del av dessa veckor i skolan nu då examenstillfället närmar sej. Man vill ju vara förberedd, men ibland känner jag mej väldigt blond och undrar hur detta ska gå...

Så har Kustens Hundklubb även kommit igång med träningar så nu tillbringar jag onsdagar med att dra hundskola (dock för MI men i samarbete med hundklubben) och på torsdagar drar jag utställningsträningar...

Detta betyder att jag har alldeles för lite tid till att hinna med allt som behöver göras, men jag stressar vidare...

Bifogar några några bilder från Vasa (fick t.o.m två av Kiira då hon nästan kan gå normalt, men bara nästan)






lördag 3 april 2010

Påsken 2010

Börjar med att önska alla en riktigt GLAD PÅSK!

Idag har det varit underbart väder ute så tog hundarna och kameran och begav mej ut i solskenet (en del av bilderna kan ses nedan men resten kan ses på hemsidan). Man fick ju nästan riktiga vårkänslor! Tyvärr brukar det vara farligt för mej att få vårkänslor, det brukar resultera i snöoväder och ett nytt 10cm lager med snö!

Nu närmar sej Vasa utställningen med stormsteg. Dessvärre ser det inte ut att bli nån ljusning med mitt knä. Så vi har "momma" som stand-in handler på Kiira. Dessutom såg jag idag att det har blivit domarbyte på Sheltievalparna. Suck! Kiiras ring kommer att börja sent på lördagen och själva sheltieringen börjar från morgonen. Hade ju gärna studerat sheltieringen iår då man ändå inte är som ringfunktionär...

Skolan framskrider. Snart är det dags för första examenstillfället. Börjar redan bli nervös =/

Neiti har nu blivit anmäld till hennes första spårprov, hoppas hon ryms med. Och att snön smälter nu så vi kan lägga henne i träning.



















torsdag 18 mars 2010

Hundsommar om bara snön FÖRSVINNER!

Nu har över halva mars gått... Fortfarande tar jag mej fram på kryckor. Ingen ljusning på den punkten... Som det ser ut nu så blir det mamma som visar upp Kiira i Vasa på utställningen... Men fortsätter hoppas och håller tummarna för att mirakel ska ske... Ett mirakel har ju redan skett... Har varit orökt i över 7 veckor... =)

Börjar misströsta att vi alls får någon vår iår. Det kommer ju bara mera snö, ända skillnaden nu är att det är på värmen (dock endast så lite att det är nästan bara till förtret). Gissa om hundarna var fina och fulla av snöbollar. Värst var dock Neiti. Bildbevis nedan... Ursäkta den dåliga kvaliten (fotad med mobilen).



Annars var vi i helgen ner till sommarstugan med hundarna. Kiira och Ressu hade skitroligt i snöhögarna... Vackert väder och inte alls kallt, man fick riktigt vårkänslor =). Men de har nog gått över vid dethär laget...

Nu har jag börjat knåpa på hundarnas kalender för iår och har konstaterat att det kommer att bli en hundsommar... Neiti ska på anlagsprov, en hel del spårprov och så ska vi med båda flickorna på utställningar lite här och var i landet...
Nu börjar det ju med Vasa i april och igår skickade vi iväg anmälningen till Kiiras nästa utställning, Björneborgå den 8 maj och då kommer hon redan att vara i juniorklass... Spännande =).
Hon är nu strax mellan 34 och 34,5cm i manken (vid 7,5 månader) och väger 5,8kg. Pigg och alert men en riktig ettergadd. =) Dock är det väldigt lätt och roligt att jobba med henne. Hon är som Ressu väldigt arbetsvillig =). Man ser oxå många andra likheter mellan henne och Ressu. De kommer verkligen bra överens, eller hela flocken kommer bra överens...

Bilderna nedan är tagna i lördags vid sommarstugan mera finns att ses via hemsidan

















söndag 14 februari 2010

Det börjar ta sej?

Nu är jag då opererad. 8 veckor på kryckor är ingen höjdare, men hoppas att allt är ok efter det. Nu just är man ju då väldigt lugn och försiktig. Håller ibland på att bli tokig, men väntar bara på våren så det börjar ske saker och ting igen =). Dock var sambo och jag ner till sommarstugan med Kiira idag. Fint väder och kameran i högsta hugg =).




Skrev idag anmälningen till Vasa Internationella Hundutställningen åt både Kiira och Neiti. Så nu närmar sej debuten för Kiiras del. Hon ställs ut i valpklassen då hon inte hunnit fylla 9 månader då ännu. Har inprickat flera utställningar för både Kiiras och Neitis del isommar.

Kiira utvecklas dag för dag fast man nu inte ser det själv =). Men på bild syns det ju om inte annat =D.