onsdag 27 april 2011

Hundutställningar och kärlek

Under påsken hann vi med två utställningar. Och den som ställdes ut var Neiti vår cockerspaniel.Först på agendan 23.04. stod en gruppuställning i Harjavalta med Hannele Jokisilta som domare. Resultatet blev UTMÄRKT och de blev 2a i klassen


Domaren undersöker Neitis tänder
  

Sedan bar det av mot Seinäjoki, men istället för att ta de stora vägarna så valde vi att ta de lite mindre. Bilderna nedan är från någonstans mellan Harjavalta och Noormarkku då vi stannade för att låta hundarna sträcka på benen.


Ressu hittade en käpp av modell större

Kiira kunde ju då inte vara sämre



Här kommer några bilder från en liten fors i Noormarkku





Sedan på måndagen bar det av till Ruovesi för en grupputställning till. Det kom att bli en mycket spännande resa =). Först så såg vi att Neitis farfar skull vara på plats och man var ju väldigt nyfiken på hur han skulle se ut och nog var han allt en stilig gosse =)
Dagens resultat blev över förväntan. Neiti vann bruksklassen med CK och så placerade hon sej som Bästa Tik 2a och fick reservCERT. Mats och Neiti var superduktiga i ringen!

Mera bilder finns att ses HÄR

Neitis farfar: Hochachtungsvoll Vom Schloss Hellenstein 
Tikarna i bruksklassen




Idag firar jag och Mats 4 år tillsammans! Tänk vad tiden går snabbt. Min älskling överraskade mej idag under lunchen med att komma hem med 10 röda rosor! Kan man bli annat än rörd?

 



Ha det så bra allesammans!

 

tisdag 5 april 2011

Hundar och mera hundar

Våren är äntligen på kommande här också! Har redan bokat in en massa träningar med hundarna =). Iår ska Kiira få gå på agilitykurs samt så ska vi smått börja med viltspår. Sedan är jag i valet och kvalet om jag ska ta Kiira eller Ressu på tävlingslydnaden. Ressu ska iaf få gå på rallylydnad med matte iår och så har jag lovat Sofia att hon ska få träna då hon i sommar kommer till Korsnäs. Neiti ska tränas Segrarklass-spår (viltspår) och så även agility. Sedan funderar jag lite på tävlingslydnad med henne också, bara på träningsnivå dock. Poitsu ska få träna lite agility och så ska vi försöka lära oss några nya trix iår. Dock är han väldigt nöjd med att vara "pensionär", men eftersom han gillar agilityn ska han få gå lite som hjälphund iaf. Han kan vara bra exempelhund på kurserna, han går exakt dit du visar =).
Till helgen ska vi med Kiira och Neiti på utställning till Vasa. Det var 90 shelties anmälda men vi åker mest för erfarenheten samt så är ju i grannstaden så då måste man ju passa på. Dock var det betydligt mindre cockrar anmälda än vad jag trott, endast 38st. Var är resten? Är det något fel på domaren? Nåväl, det ser vi ihelgen.

Sedan ska Kiira röntgas på måndag. Håller tummar och tår att allt är ok. Måste erkänna att det känns pirrigt, extremt pirrigt dessutom.

 Bifogar några bilder taget för några veckor sedan, då hade vi massor med snö ännu =)


Birasin Change My Life alias Ressu

Hillfire Tri To Be Good alias Kiira

Sleepless Rolling Stones alias Haamu

Sleepless Cognac Bisquit alias Tykki

Spectrolite´s Points On Back alias Neiti

Hillfire Tri To Be Good alias Kiira

Hillfire Tri To Be Good alias Kiira




Vårhälsningar:

söndag 6 mars 2011

Trötta, men lyckliga hundar =)

Som vanlig rinner tiden iväg och bloggen lider! =(

Förra helgen var det grupputställning i Laihela och Neiti gjorde väldigt väl ifrån sig! Vann bruksklassen med UTM (1a) fick sedan också CK. I Bästa tik-ringen placerade hon sig 2a och fick Reserv-Certet. Jag är mycket stolt över både sambon och Neiti som gjorde fint ifrån sig i ringen! Tack ska även "mumma" ha som kom dit bara för vår skull.
Bedömningen gick såhär: 
Erinomainen narttu. Hyvä pää, otsapenger voisi olla hieman selvempi. Kaunis kaula. Erittäin hyvä runko, ylälinja ja raajat. Jäntevä selkä. Hyvälaatuinen karvapeite. Liikkuu erittäin hyvin. Miellyttävä käytös.
Fritt översatt: Utmärkt tik. Bra huvud, stopet kunde vara tydligare. Vacker hals. Mycket bra kropp, överlinje och lemmar. Muskulös rygg. Päls av bra kvalite. Rör sig mycket bra. Tilltalande lynne.

Vi väntar fortfarande på Neitis löp, men börjar misstänka att hon sparar sig till sommaren så att tävlingssäsongen går till spillo!

Nu har vi äntligen fått mildare och vackrare väder så man har haft möjligheten att vara ute med hundarna. Det har både matte och hundarna gillat =)

Idag har vi haft friluftsdag med hundarna nere vid ett av deras favoritställen, sommarstugan. Vi har lekt, grillat korv, lekt igen, druckit varm kakao (dock inte hundarna) sedan ännu mera lek =). Nu har vi fyra slagna hjältar härhemma. Svårt att säga vem som har njutit mera vi eller hundarna! Typsikt bara var ju att kamerans batteri lade av nästan direkt vi kom dit idag =(. Men några bilder från veckan och från idag kan jag bjuda på =)
















måndag 21 februari 2011

Mildare väder, pris, utställning och vardagsmys!

Nu har det äntligen blivit lite mildare väder här hos oss, vilket märks av hundarna som nu njuter av att kunna vara ute.

Äntligen kan man rulla sig i snön utan att frysa fast =)



Igår var vi då till Seinäjoki och hämtade hämtade Neitis "Årets Viltspårshund (ÖKL) 2010" pris.  Neiti undersökte sin pokal noggrant och var mest överraskad över att hitta godis i den =).

Neiti och hennes pris
Wow! Här fanns godis =)


Annars har inte så mycket nytt hänt. Jag har varit eller är fortfarande förkyld. Borde kanske börja söka mej till Hälsostation om det snart inte ger med sej. Sambon är heller inte i det bästa skick.  Hundarna däremot mår alla fyra toppen. =)

Inkommande lördag så blir det grupputställning för Neitis del i Laihia. 33st cockerspaniels var anmälda. Och som vanligt är det väl nån enstaka hane och typ 30 tikar =/.


Bifogar några bilder tagna med mobilen så ser ni hur hundarna har det hos oss!
Ursäkta den dålig kvaliten men som nämnt är bilderna tagna med mobilen som oftast finns nära till hands!

Sheltiemys!
Fredagsmys!
Poitsu hjälper husse att söka bil!
Kiira med grinet!
Matte varnade nog henne som liten att grinar man för mycket lämnar det på ;)
Hur vet man att det är för kallt utomhus?
Joo, då alla shelties söker sej under fleecefiltar =)
Poitsu tycker nog att husse kunde ge honom lite mera utrymme!
Neiti ska alltid sova på fleece och en dyna!
Kiira tycker nog vi borde ha tagit en ännu större soffa!

Inte har vi väl bortskämda hundar?


 
 Ha det så bra allesammans!

 

lördag 12 februari 2011

Bilar, hundar, kurser, skola och vinterväder

Vi har ju en längre tid gått i bilbytestankar och i söndags började vi med att åka och kolla in sambos eventuellt blivande bil, en Ford Transit Connect. Bilen var relativt bra och sambon gillade själva märket och typen av bil. Den affärer blev inte av men jag började ringa runt på andra liknande bilar på måndagen, så råkade jag av misstag nästan hitta en motsvarande bil inte långt från oss, vi åkte och kollade in bilen och affär blev det. Så nu är sambon en stolt? (det återstår väl att se om en tid) ägare av en Ford Transit Connect 1,8TDi. Hittills har vi blivit positivt överraskade iaf =)
Sambons Ford Transit Connect och vår VW Golf som är till salu ;)

Dessutom hann jag på måndagen också få klar bilaffären för den splitternya bilen.
Så vi kan väl säga att måndagen gick åt bilaffärer. =)
Efter många om och men så föll även denna gång valet på en Ford. En Ford Grand C-Max med 2,0TDCi 163hv.
Bifogar några bilder av bilen, den är dock i fel färg =) För er som är riktigt intresserade kolla in denna länk





Tisdagen så skrev vi pappren på Connecten och på onsdagen bar det av till Seinäjoki för att skriva de pappren samt föra bort Pajeron. Så nu är Pajerotiden över. Visst känns det lite vemodigt för bilen var det absolut inget fel på annat än att den var för dyr att bara ha att stå på gården nu sedan sambon bytt jobb och inte mera kör dagligen till jobbet.
Nu är det då bara att vänta på att den nya bilen ska levereras. Försäljaren varnade oss att det kan ta ganska länge, men att mellan mars och maj borde vi nog få den iaf. Nåväl, ingen större panik för min del. Jag får ju köra min Golf lite längre då =). Skulle den inte vara lite för liten för oss skulle jag aldrig gå med på att sälja den!

En annan glädjande nyhet fick vi i torsdags. Neiti blev Årets Viltspårshund 2010 (öppen klass) för föreningen Lakeuden spanielit ry.Jag är mycket stolt över sambon och Neiti!

Kiira löper ännu och det ser ut som om Neiti är påväg upp i löpet också! Hoppas, hoppas på det!

Idag är sambon på en Eftersöksdag (kurs) med bl.a Leif Markhagen från Sverige (jaa, jag är nog lite sotis, men någon måste ju vara hemma med hundarna samt så är det ju han som spårar med hundarna). Jag får ju åka på kurs i slutet av mars istället =).

Imorgon bär det av till Pedersöre och fira bästaste bästa M. på hans 30-års dag. Det är ju som tur över ett år till min =D.

I skolan håller vi på med Linux och jag måste nog erkänna att det var inte fullt så farligt som jag trodde det skulle vara, men inte är det något som jag själv skulle börja använda. Nästa vecka ska vi få pröva på MAC-datorer.

Igår kväll hade vi faktiskt lite extra tid så då åkte vi ner till sommarstugan en sväng. Kameran var med för en gångs skull och några fina bilder blev det...







 Ha det så bra allesammans!