söndag 21 augusti 2011

Shadow-kullen är född!

Neiti har nu fått sina valpar. Den 19.08.2011 föddes hennes valpar. Förlossningen var aningen dramatisk, men mor och 6 valpar mår för tillfället bra. De flesta av valparna föddes på djurkliniken Mai-Vet i Seinäjoki. Merja Vuorus skall ha ett stort tack som ställde upp efter egentlig arbetstid och dessutom en fredagskväll. Utan henne hade nog valparna inte överlevt! Dock föddes alla valpar genom naturlig förlossning så det var ju tur iaf.
Fördelningen av valparna kunde inte vara jämnare. 3 hanar och 3 tikar. De flesta är Blue Roan, eventuellt kan det finnas en svartvit i gänget, men det ser vi ju inom de närmaste dagarna.
Neiti har blivit en utmärkt mor nu efter att ha fått fundera över saker och ting en stund =) Lite äckliga var ju nog valparna till en början, de bara skrek ju och kravlade på henne. Nu är hon dock värsta hönsmamman som inte frivilligt lämnar sina valpar ens för att gå ut.

De andra hundarna är ju förståss mycket nyfikna på vad det är som piper och låter i vakplådan och vår äldsta sheltie Poitsu tror ju absolut att han ska få sköta. Men alla våra andra hundar respekterar ändå att det är Neitis valplåda och ingen försöker tränga sej dit.

Nu förstår jag dock hur småbarnsföräldrar har det! Är inne på 3dje vaknatten nu och börjar känna mej aningen vindögd. Men i slutändan är allt värt det! Och så hinner man ju uppdatera bloggar och hemsidor då man sitter brevid valplådan.
Som tur är så har man en underbar sambo som ställer upp till 110% och delar en stor del av ansvaret med mej. Något bra måste man ju ha gjort för att ha turen att ha hittat en sån underbar sambo!

Bifogar några bilder av valparna.


Neiti med hennes valpar

Tik 1 - från sidan

Tik 1 - framifrån

Tik 2 - från sidan

Tik 2 - framifrån

Hane 1 - från sidan


Hane 1 - framifrån

Tik 3 - från sidan

Tik 3 - framifrån

Hane 2 - från sidan

Hane 2 - framifrån

Hane 3 - från sidan

Hane 3 - framifrån

Valpmys!


tisdag 28 juni 2011

Vad kan man säga?

Förra veckan verkade vara en lyckovecka för våran del.

Vi kan börja med att Kiira (Hillfire Tri To Be Good) fick hem sin Ykkösruusuke (näyttely/utställning) från Shetlanninlammaskoirat ry.



Sedan så blev det lyckade parningar mellan Kossu och Neiti. Neiti hämtades hem på torsdag från Kossu och hans ägare. Ett stort tack till Kossus ägare för att ni hade så bra hand om våran dam!


Sedan på fredag morgon bar det av med 3 människor och 4 hundar upp till Lappland. Vi hade hyrt världens mysigaste stuga (Bilder från resan kommer då jag hunnit föra över alla på datorn) i Tervola (Reutuaapa). På lördagen bar det då av in till Rovaniemi med hundarna för att delta i den Internationella hundutställningen. Först ut var Neiti och hon fick UTM 1 (1,1a) sedan även CK. Nåväl hon kommer ju vidare till bästa tik ringen och eventuellt har en chans att få Certet då det även fanns championtikar och några andra tikar som fått CK på placering. I bästa tik ringen så var det fyra tävlande. En juniortik, en svensk öppen tik, Neiti (från bruksklassen) och 1 championtik. Domaren tittade länge och väl på tikarna och så hade han Neiti och championtik att springa ett varv runt. Tittade igen länge och väl. Sedan fick juniortiken och öppen tiken springa ett varv runt och stanna bakom championtiken. Då blev jag supernervös. Endera kommer Neiti att placeras som fjärde bästa tik (och får varken cert eller annat) eller så kommer hon att placeras som 1a och få Certet. Och javisst, hon vinner tikarna får CERT och CACIB! JEEEE! Glädjen kan inte beskrivas =) Men vänta hon ska ju nu tävla om Bäst i Rasen mot en championhane. Där vinner championhanen över Neiti men hon blir ju Bäst i motsatt kön!!! Wow, detta var verkligen en chock! Så nu har championklockan börjat ticka! Nåväl, det blir en paus i utställningarna nu om damen är dräktig. Så hoppas vi på små söta cockervalpar som går i sin mammas och pappas fotspår!


Även Kiira och Haamu ställdes ut. Haamu fick UTM och Kiira MG. Kiira var inte alls med på noterna och för att vara riktigt ärlig så var matte inte alls med och jobba alldeles för lite med Kiira innan och under bedömningen. Men en fin bedömning fick hon iaf.

Hoppas ni alla hade en trevlig midsommar!
Vi hade en helt fantastisk midsommar!


Kati


tisdag 21 juni 2011

Neiti & Kossu (English / Swedish version)

Now Neiti (Spectrolite´s Points On Back) has been mated with Kossu (FI TCH Jenlin Seventh Shadow) Neiti is staying with Kossu owner´s a few days and I´m so excited to see if there´s gonna be any puppies after this combination. Let´s keep our fingers crossed!
Neiti and Kossu are both fine all-around dogs that are very alike in temperament and they are a really cute couple =)
Let´s hope that their puppies will inherit their willingness to hunt and their trackingability. Exterior wise both Neiti and Kossu are very similiar, Neiti is very feminine and Kossu masculine, as it should be =)
More info about the combination on our website


Nu har Neiti (Spectrolite´s Points On Back) blivit parad med Kossu (FI SCH Jenlin Seventh Shadow). Neiti bor några dagar hos Kossus ägare och jag är väldigt spänd på att se om det kommer några valpar av denna kombination. Vi får hålla tummarna!
Neiti och Kossu är båda fina all-around hundar som är väldigt lika i temperament och de är ett riktigt sött par =)
Vi hoppas att deras valpar kommer att ärva deras villighet att jaga och deras spåranlag. Exteriörmässigt är både Neiti och Kossu lika, Neiti är väldigt feminin, Kossu maskulin, precis som det ska vara. =)
Mera info om kombinationen på våran hemsida




Kati

måndag 13 juni 2011

Nytt jobb, utställningar, valpplaner, sheltiebus och allt i en salig röra!

En hel del har hänt sedan jag úppdaterade bloggen sist.

Kiira har hunnit med hela 3 utställningar sedan dess och hon har fått kvalitetsbedömningen EXCELLENT (utmärkt) på alla tre utställningar. På den första slog hon till och charmade sej till en 3dje plats i klassen och fick dessutom CK (Certifikatskvalite).

Jag har börjat jobba deltid nu som kontorist på en firma i Solf. Passar mej alldeles utmärkt med tanke på djuren och skolan. Tack och lov så har jag nu sommarlov (bara en monsteruppgift kvar att lämna in).

Neiti har nu börjat löpa (självklart mitt i säsongen men det är ju inget man kan något åt) och ska nu paras med hennes tilltänkte =) Mera info om kombinationen hittas på hemsidan.



Förra veckan efter rallylydnaden så släppte Jennifer sina 3 shelties och jag hade med Ressu och Kiira så de fick busa, med i buset var oxå tollern Vista och havannoisen Magnum. Hundarna hade superroligt och hela flocken kom bra överens.







Sommaren har nu kommit och vi har tagit uti med trädgården. Syrenhäckarna är nu planterade samt alla buskar så har jag även planterat en blodhägg. Gräsmattan på baksidan är nu omgjord och igår satte vi om den så nu är det bara att vänta på att den ska börja gro. Så hoppas vi på att bygglovet snart ska gå genom så vi får ta itu med det nya förrådet vi ska bygga iår. Dit kommer vedförråd samt gräsklipparen och fyrhjuling ska förvaras där, sedan så blir det också ett kallgarage till den nya bilen (om den mot förmodan nu kommer någongång).



Poitsu fyllde den 04.06.2011 hela 8 år. Han fick en rosa (hans favoritfärg) flamingo som har pip på 3 ställen. Han är överförtjust =)



Kiira har nu börjat viltspåra med husse och har nu fått sin egen spårsele. En Y-modell från Hurtta. Sedan har vi även köpt en ny motiveringsleksak, Fleeceflätat band och Kiira älskar att dra kamp med det =).



Sheltieligan spatserar numera på framsidan av huset och alla som passerar på vår väg vet nog av att de "inkräktar".  Neiti är mest förvånad över att alla inte kommer och gullar med henne.



Ha en skön sommar!

 

onsdag 27 april 2011

Hundutställningar och kärlek

Under påsken hann vi med två utställningar. Och den som ställdes ut var Neiti vår cockerspaniel.Först på agendan 23.04. stod en gruppuställning i Harjavalta med Hannele Jokisilta som domare. Resultatet blev UTMÄRKT och de blev 2a i klassen


Domaren undersöker Neitis tänder
  

Sedan bar det av mot Seinäjoki, men istället för att ta de stora vägarna så valde vi att ta de lite mindre. Bilderna nedan är från någonstans mellan Harjavalta och Noormarkku då vi stannade för att låta hundarna sträcka på benen.


Ressu hittade en käpp av modell större

Kiira kunde ju då inte vara sämre



Här kommer några bilder från en liten fors i Noormarkku





Sedan på måndagen bar det av till Ruovesi för en grupputställning till. Det kom att bli en mycket spännande resa =). Först så såg vi att Neitis farfar skull vara på plats och man var ju väldigt nyfiken på hur han skulle se ut och nog var han allt en stilig gosse =)
Dagens resultat blev över förväntan. Neiti vann bruksklassen med CK och så placerade hon sej som Bästa Tik 2a och fick reservCERT. Mats och Neiti var superduktiga i ringen!

Mera bilder finns att ses HÄR

Neitis farfar: Hochachtungsvoll Vom Schloss Hellenstein 
Tikarna i bruksklassen




Idag firar jag och Mats 4 år tillsammans! Tänk vad tiden går snabbt. Min älskling överraskade mej idag under lunchen med att komma hem med 10 röda rosor! Kan man bli annat än rörd?

 



Ha det så bra allesammans!

 

tisdag 5 april 2011

Hundar och mera hundar

Våren är äntligen på kommande här också! Har redan bokat in en massa träningar med hundarna =). Iår ska Kiira få gå på agilitykurs samt så ska vi smått börja med viltspår. Sedan är jag i valet och kvalet om jag ska ta Kiira eller Ressu på tävlingslydnaden. Ressu ska iaf få gå på rallylydnad med matte iår och så har jag lovat Sofia att hon ska få träna då hon i sommar kommer till Korsnäs. Neiti ska tränas Segrarklass-spår (viltspår) och så även agility. Sedan funderar jag lite på tävlingslydnad med henne också, bara på träningsnivå dock. Poitsu ska få träna lite agility och så ska vi försöka lära oss några nya trix iår. Dock är han väldigt nöjd med att vara "pensionär", men eftersom han gillar agilityn ska han få gå lite som hjälphund iaf. Han kan vara bra exempelhund på kurserna, han går exakt dit du visar =).
Till helgen ska vi med Kiira och Neiti på utställning till Vasa. Det var 90 shelties anmälda men vi åker mest för erfarenheten samt så är ju i grannstaden så då måste man ju passa på. Dock var det betydligt mindre cockrar anmälda än vad jag trott, endast 38st. Var är resten? Är det något fel på domaren? Nåväl, det ser vi ihelgen.

Sedan ska Kiira röntgas på måndag. Håller tummar och tår att allt är ok. Måste erkänna att det känns pirrigt, extremt pirrigt dessutom.

 Bifogar några bilder taget för några veckor sedan, då hade vi massor med snö ännu =)


Birasin Change My Life alias Ressu

Hillfire Tri To Be Good alias Kiira

Sleepless Rolling Stones alias Haamu

Sleepless Cognac Bisquit alias Tykki

Spectrolite´s Points On Back alias Neiti

Hillfire Tri To Be Good alias Kiira

Hillfire Tri To Be Good alias Kiira




Vårhälsningar: